#تنفيذ_قرار_رئيس_الجمهورية.. مطالب أطباء امتياز طنطا

#تنفيذ_قرار_رئيس_الجمهورية.. مطالبات بالحقوق من أطباء امتياز طنطا
الطلاب أعربوا عن غضبهم من مماطلة المسئولين بالجامعة في تطبيق قرار المكافأة الخاصة بهم- أرشيف

تصدر هاشتاج #تنفيذ_قرار_رئيس_الجمهورية، الذي دشنه طلاب امتياز طب طنطا، قائمة الأكثر تداولا على موقع “تويتر” في مصر، للمطالبة بتطبيق قرار مكافأة امتياز لطلبة الطب 2020، وذلك بعد مخالفة قرار رئيس الجمهورية، بمنح المتدرب خلال فترة التدريب الإجباري مكافأة تدريبية شهرية تعادل 80% من إجمالي ما يتقاضاه شاغل وظيفة طبيب مقيم.

وأعرب الطلاب عن غضبهم من مماطلة المسئولين بالجامعة في تطبيق قرار المكافأة الخاصة بهم، وعددوا الصعوبات والأزمات التي تقابلهم، مثل الرواتب المتدنية، والتعسف الإداري ومخاطر العدوى والأمراض، ومدى احتياجهم للمكافاة لاستكمال الدراسات وامتحان المزاولة.

#تنفيذ_قرار_رئيس_الجمهورية

وعبر الكثيرمن طلاب امتياز طب، عبر هاشتاج #تنفيذ_قرار_رئيس_الجمهورية عن استيائهم من عدم تطبيق القانون والحصول على حقوقهم، وقال خالد النامكي: “الواحد مكنش متخيل انه ممكن يطالب بحاجة بسيطة زي دي المفروض الحد الأدني يبقي اعلي من كده بكتير”.

وبشيء من السخرية قالت إيرنا ميلاد: “انتو فاكرينا هنلعب بالفلوس دا احنا هنحوشها عشان ندخل بيها امتحان المزاولة دور تاني بعد ما نسقط ف الأولاني”.

وتساءل أنس: “كل ده عشان 2000 ج يا حكومه والله احنا غلابة و في الشهر كمان ده اقل صنايعني ولا مطوع بيلعب له ف عشرة خمستاشر الف … و يجي الدكتور علي قرار رئاسي يقولك اشاعة !! بيقول علي قرارات جريدة الجمهورية اشاعة يا ريس”.

مطالبات واستغاثات

كما غرد عبد الحميد عبر هاشتاج #تنفيذ_قرار_رئيس_الجمهورية بالقول: “يا ريس انت عطفت علينا و عملتلنا مكافأتنا و هم بيمنعوا عطفك علينا يا ريس ، احنا ولادك و من حقنا نتمتع بالكرم دا”.

أما صباح العجان فقالت: “عاوزين نقبض بقي ي جماعة بقالنا كتير اوي طلبة وبناخد مصروف”.

وأضاف إبراهيم: “حاجة حزينة والله ومؤسفة إننا لسة بنعمل هاشتاجات علشان أبسط حقوقنا اللي القانون كفلها لنا، مفيش مبرر بجد للتعسف دا، ولا كأننا بنشحت منهم مش دا حقنا المكتسب واللي هندفع مقابله سهر ونباطشيات وامتحان مزاولة مهنة”.

وقالت غادة وحيد: “لامؤاخذه بس انا مش هقدر ادخل علي امي ب 800 جنيه بعد كل السنين دي لا ف زودوهم عشان خاطر ماما هتفرح فيا اوي يرضيكي ياحكومه”.

ونشر الطلاب عبر الهاشتاج المادة الجديدة في القانون رقم 415 لسنة 1954 برقم “3 مكررا” والتي تنص على: “منح المتدرب خلال مدة التدريب الإجباري مكافأة تدريبية شهرية تعادل 80% من إجمالي ما يتقاضاه شاغل وظيفة طبيب مقيم”، وذلك دون الإخلال بالقوانين والقرارات المعمول بها في القوات المسلحة في هذا الشأن، معتبرين أنها أبسط حقوقهم.

عمر الطيب

شاهد المزيد

أضف تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.