#سبب_الفركشة_في_مصر.. اختيار خاطئ أم مغالاة بالمهور؟

#سبب_الفركشة_في_مصر
هاشتاج #سبب_الفركشة_في_ مصر يتصدر تويتر - أرشيف

ما زالت أسباب الانفصال بين المخطوبين والمتزوجين تثير جدلا مجتمعيا، إذ تصدّر هاشتاج #سبب_الفركشة_في_مصر قائمة الأكثر تداولا.

وأرجع ناشطون أسباب انفصال المخطوبين إلى أن العلاقات تتميز قبل الخطوبة بالاهتمام والمفاجآت، ولكن عند ارتداء الدبلة يتغير كل ذلك، ويرجع ذلك إلى بعض الالتزامات بالمستقبل.

#سبب_الفركشة_في_مصر

وتفاعل ناشطون عبر الهاشتاج، إذ قال أحمد عبيد: إن “#سبب_الفركشة_في_مصر، يعود إلى حاجات تافهه زي النيش اللي بكام ألف، زي الشبكه اللي مش بـ100 ألف، زي بنت خالتها زي أنت مبتجيبليش كل شوية هدية ليه، زي كل واحد عينه فارغة مش راضي باللي في إيده، والنعمة اللي معاه وبيبص برة زي إنتي بتتكلمي قدام لناس ليه أنا عاوزك جماد محدش يحس بيه”.

 

وقالت “آية”: “سبب الفركشة أو الانفصال ببيقى في الأغلب من عدم تحمل المسئولية من الاتنين محدش فيهم بيبقى عنده الاستعداد الكافي إنهم يكملو مع بعض على الحلو والمر، زي ما بيقولوا”.

وكتب باشا مترجم، في هاشتاج #سبب_الفركشة_في_مصر: “كل واحد له طاقة هيجي عند موقف معين ومش هيستحمل اللي قدامه، ومش هيفرق معاه أي حاجة”.

 

وغرّد أحمد صلاح: “يتوقع المقبلون على الخطوبة أنها ستكون عالما من الخيال، فالفتاة تتخيل الرجل ذو الحصان الأبيض، الذي يأخذها عليه ويطير، والشاب يتخيل أنه سيعيش عالم من الرومانسية، بدون أي مشاكل”.

وقالت ميرو: “الضعف اللي بيبقي موجود في العلاقات خوفا بس عشان ميخسرش اللي بيحبه، وفي نفس الوقت دا الناس اللي بنحبها بتضغط علينا في كل مره واحنا دايما بنستحمل فكرة إنه خلاص حس إنه امتلك الشخص دا، أو ضمن وجوده في حياته، دا بيخليه مطمئن، وبعدها يبدأ يزيد الاهمال، وتبدأ وقلة اهتمام”.

فسخ الخطبة

وبين الحين والآخر تثير مسألة استرداد الشبكة عند فسخ الخطبة حالة من الجدل في المجتمع، خاصة من كثرة الخلافات العائلية والمجتمعية عند فسخ الخطوبة بين أهل الشاب والفتاة على أحقية كل طرف منهما للشبكة.

وفي سياق تصدّر هاشتاج #سبب_الفركشة_في_مصر، جرى العُرف الاجتماعي في كثير من المحافظات والقُرى أنه مَن يرغب في فسخ الخطوبة عليه ترك الشبكة للطرف الآخر، ما يثير مشكلات.

وحسمت دار الإفتاء الجدل، الذي ثار مؤخرا بشأن استرداد الشبكة بعد فسخ الخطوبة، إذ قال الشيخ عبد الله العجمي، مدير إدارة التحكيم وفض المنازعات وأمين الفتوى بدار الإفتاء: “إن من حق الخاطب استرداد الشبكة، وإن كان العدول عن الخطبة من جهته”.

رقية كمال

شاهد المزيد

أضف تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.