#من_تقاليد_المصريين يتصدر تويتر.. ومغردون: فهلوة وفتة في العيد

الشعب المصري
هاشتاج #من_تقاليد_المصريين يتصدر تويتر - أرشيف

تصدّر هاشتاج #من_تقاليد_المصريين قائمة الأكثر تداولا في مصر، بعد ما شهد تفاعلا كبيرا وردود فعل طريفة على التقاليد المصرية المعتادة.

ومن أبرز العادات الطريقة التي كانت حاضرة في تفاعلات الناشطين عبر الهاشتاج، هي عادات العيد والعيدية، والعادات القديمة، فيما انتقد آخرون بعض العادات التي اعتبروها “سخفية” أبرزها التدخل في حياة الآخرين.

كما لفتوا إلى كثرة العادات داخل المجتمع المصري، فلكل بلد تقاليد وعادات، وقد يكون لكل أسرة تقاليد وعادات تربعت عليها أو اكتسبتها وتعيش بها.

#من_تقاليد_المصريين

وفي تعليقها على هاشتاج “#من_تقاليد_المصريين”، قالت روان: “بيدوك العيدية وبعدين يقولوك هات نشيلها ليك لما تكبر وياخدوها”.

أما رحمة، فذكرت عادات المصريين في عيد الأضحى، قائلة: “الفته بتاعة العيد، والشاي اللي بعد الأكل، والفهلوة والجدعنة مع أي حد غريب، استحالة حد مصري تسأله يقولك معرفش، وحاجات كتير سعدتك”.

ولفتت رنا محمد إلى عادة طعام طريفة للمصرين: “بنحمص العيش عشان بعدها نحط عليه شوربة، فيطرى فنعمل فتة”.

عادات وتقاليد

وقالت جيلان العتيبي: “#من_تقاليد_المصريين إذا انسكب فنجان القهوة بالغلط يعتقدون أنه فأل جيد (دلق القهوة خير) والحقيقة لا خير ولا حظ سعيد في سكب القهوة”.

وأضافت: “لكن .. حيلة لرفع الحرج عن الضيف عند ما يسكب القهوة، وهذا من طيبة قلوبهم وكرم أخلاقهم”.

وذكر بعض الناشطين عادات طريفة للمصريين، خصوصا في المناسبات، مثل: الأفراح، والنجاح، والسبوع، وقالت صاحبة حساب “أنا ماما يالا”: “#من_تقاليد_المصريين العقيقة والسبوع والمغات ودق الهون واسمع كلام أمك ومتسمعش كلام أبوك”.

وشارك فري مان في هاشتاج #من_تقاليد_المصريين قائلا: “وزع الشربات على الحارة كلها #من_تقاليد_المصريين”.

أما “طه” لفت إلى كرم المصريين، قائلا: “يعرفك ميعرفكش يرد السلام، ولازم يقولك اتفضل اتفضل… رغم أن ممكن يكون ميمتلكش 10 جنيه في جيبه، مضياف وكريم بالفطرة”.

وقالت نرمين الشامي: “لو حاجة باظت يخبطها خبطتين تشتغل تاني، إحنا بس سايبن الصينين ياكلو عيش”.

وكتب نانسي ساخرة: “في مصر بنمشي في الصيف بالشمسية مش في الشتا يبشا”.

وانتقد أحمد إبراهيم رسائل الموبايل الجاهزة التي يرسلها بعض الأصدقاء: “اشتغلنا بقى في موسم ابعتها لكل اللي عندك حتى لو أنا منهم، طب أنت بعتهالي ابعتهالك تاني ليه”.

كما انتقد آخرون بعض العادات السيئة للمصرييين من خلال هاشتاج “#من_تقاليد_المصريين”، إذ قال صاحب حساب “خربطة”: “حد ملهوش علاقة بيك وبكل تناحة يسألك عن حياتك الشخصية”.

وقال د. بسام عيد: “مش بيسيبو حد في حاله ولا فيه حاجة اسمها خصوصية”.

وانتقد صاحب حساب “سي شك شك” كثرة الكذب قائلا: “يا شمس يا منورة غيبي .. وكفاية نورك يا حبيبي.. نبطل كدب ..نبطل كدب”.

رقية كمال

شاهد المزيد

أضف تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.