#أنقذوا_أحمد_مجدي يتصدر تويتر.. ما قصته؟

#أنقذوا_أحمد_مجدي يتصدر تويتر.. ما قصته؟
أهل وأصدقاء أحمد مجدي ينتظرون منذ الأمس العثور على جثمانه وسط تقاعس المسئولين- أرشيف

تصدر هاشتاج #أنقذوا_أحمد_مجدي قائمة الترند في مصر على موقع التدوينات القصيرة تويتر بعد 24 ساعة من غرق أحمد مجدي 20 سنة، طالب بأولى طب، بجامعة المنصورة، في بحر دمياط، دون وجود أي محاولات جادة لانتشال جثمانه.

كان الطالب أحمد مجدي يسبح على شاطئ البحر في دمياط، حين خطفته الأمواج وأبعدته عن عائلته التي بقيت تنتظر جثمانه على الشاطئ منذ أمس الأربعاء.

وأثارت حادثة غرق طالب الطب، ببحر دمياط، غضب ناشطي ورواد مواقع التواصل الاجتماعي، والذين استنكروا عدم وجود فرق إنقاذ، للعثور على الطالب منذ مساء أمس الأربعاء حتى مساء اليوم الخميس، لانتشال جثمانه.

فيما دشن أصدقاء وزملاء أحمد مجدي الهاشتاج #أنقذوا_أحمد_مجدي لطلب الدعم والمساعدة في العثور على جثمانه، ومحاسبة المقصرين.

#أنقذوا_أحمد_مجدي

من جانبه غرد محمد أكسجين عبر هاشتاج #أنقذوا_أحمد_مجدي قائلا: “احمد مجدى دفعه 57 طب المنصورة مفقود ف البحر بقاله اكتر من 20 ساعه ادعوا كتير ربنا يطمن قلب اهله ويرجعه ليهم”.

وأضاف: “مفيش في أيدينا حاجه ليك غير الدعاء، مش قادرين حتى نعرف انت حي لسه ولا مت. مفيش عندنا غير يارب”.

وكتب “محمد”: “اللهم لو كان حيا فاحفظه ورده لأهله سالما وانا كان ميتا فارحمه، الشخص غرق فى بحر دمياط الجديدة من الساعه 5 عصر أمس، وحتى الآن مفيش فرقه انقاذ واحده بتدور عليه”.

أما “خوخة” فقالت: “أحمد لو كان ابن حد مهم فى الدوله او ابن وزير كان بحثوا عنه بالطيارات والغواصات”.

وتساءلت: “ازي مش حاسيين بوجع قلب اهله وهو من امبارح فى الميه..” وأضافت: “حراام اللي بيحصل والله .. يرضي مين؟؟”.

انتظار الجثمان

وغردت “أسماء”: “احمد مجدى طالب الطب المتفوق وابن ميت طاهر دقهلية مات غرقا فى دمياط الجديدة ومازالت جثتة تتلاطمها الامواج وسط تراخى قوات الانقاذ وعدم تقديرها لمشاعر اسرتة”، ودعت لتفعيل الهاشتاج #أنقذوا_أحمد_مجدي.

أما “إسراء أحمد” فنشرت صورا للأهالي وهم ينتظرون خروج الجثمان وتساءلت: “يرضى مين يعني منظر أمه وابوه وأهله وهما قاعدين القعده دي منتظرين ابنهم يطلع من المايه عشان مفيش فرقه انقاذ تطلعه دول بيموتوا في الدقيقه ميت مره حسبي الله ونعم الوكيل في كل مسؤل مقصر”.

فيما عرض “عبد الله شحاتة”، “مكافأة مالية تتراوح ما بين 10 آلاف إلى 30 ألف ويمكن أكتر لأي غواص ينزل يجيب أحمد مجدي”.

وأضاف: “واحنا كدفعته واهله وصحابه مش هنقصر مع حد بس يطلع”.

أما صاحب حساب “megzz” فكتب: “رفقا بقلب أم ينزف دموعا #أنقذوا_أحمد_مجدي”.

عمر الطيب

شاهد المزيد

أضف تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *